Vmbo klas 3 en 4, havo/vwo klas 2 en 3: Zaalprogramma Hoe vind je het?

Meiden inspecteren geode en stenen

Naturalis heeft een enorme collectie fossielen, mineralen en lavastenen verzameld. Door in de huid te kruipen van aardwetenschappers, ontdekken leerlingen de waarde van deze collectie. Ze onderzoeken hoe ijstijdbotten iets vertellen over het klimaat, testen mineralen om nuttige eigenschappen te herkennen en zien de wetenschappelijke waarde van onze topstukken. Tegelijk vormen leerlingen een mening over aardwetenschappen. Wat is hun eigen ware aard: zijn ze vooral mineraloog, vulkanoloog, paleontoloog of glacioloog?

Reserveer direct

Ben je geïnteresseerd in dit zaalprogramma? Reserveer dan gemakkelijk je bezoek online en vul het aanvraagformulier in.

Naar het formulier

Alles wat je moet weten
op een rij

• Zaalprogramma
  • Doelgroep: vmbo 2 tot 4, havo/vwo 2 en 3
  • Duur: 90 minuten
  • Aantal leerlingen: minimaal 15, maximaal 108
    (bij de starttijd 10.00 uur is er ruimte voor een maximum van 144 leerlingen. Informeer naar de beschikbaarheid)
  • Ruimtes: De aarde, Dinotijd, De ijstijd, Leven en De vroege mens
  • Vanuit school: één begeleider per 20 leerlingen
  • Vanuit Naturalis: twee educatieve begeleiders
  • Doel: Leerlingen ontdekken de waarde van bodemschatten. Ook ontdekken ze waar hun eigen interesse ligt binnen de aardwetenschappen
  • Kernwoorden: aardwetenschappen, mineraloog, vulkanoloog, paleontoloog, glacioloog, dinosauriers, ijstijddieren, lava, mineralen, geologie, mineralen, ijstijden, vulkanen

Download hier de docentenhandleiding

Verloop van het programma
in het museum

Het programma bestaat uit twee onderdelen. De hieronder gehanteerde tijdsplanning is een indicatie.

0-20 minuten: ontvangstruimte
Een educatief begeleider ontvangt de leerlingen in de ontvangstruimte. In de ontvangstruimte is ruimte voor meerdere klassen van verschillende scholen. Er is een interactieve inleiding met verwonderende beelden, materialen en vragen. Leerlingen krijgen uitleg van de opdracht. Er wordt een verzamelplek en tijd afgesproken voor na afloop van het programma. Leerlingen bezoeken in drietallen het museum.

20-90 minuten: tentoonstelling De aarde, Dinotijd, De ijstijd, Leven, De vroege mens
Leerlingen doen een opdracht in vijf zalen. Ze ontdekken wat er allemaal aan bodemschatten in Naturalis te zien is en wat ze daarvan vinden. In een persoonlijkheidstest ontdekken ze of ze meer een mineraloog, vulkanoloog, paleontoloog of glacioloog zijn. De uitslag van de test halen ze op bij de Vraagkast in zaal De aarde.

Boekingsinfo
bereid je bezoek voor

Informatie over praktische zaken als parkeren, kluisjes en huisregels.

Boekingsinfo