Groep 1 en 2 Workshop 'Beestenboel'

Beestenboel

Stippen, strepen of vlekken? Groot, klein, snel of langzaam? Dieren zijn allemaal anders, maar hebben ook veel hetzelfde. Als een echte onderzoeker ontdek je patronen door te kijken naar echte vachten, veren, schelpen en opgezette dieren. Verkleed je als een dier en vind in het museum jouw dier. Heb jij een schild, strepen, vleugels of...? En wie heeft dat nog meer?

Onderzoek zelf echte dierendingen
 

Informatie over praktische zaken als parkeren, kluisjes en huisregels vind je hier

Reserveer hier de workshop Beestenboel.

  • Workshop
  • Groep 1 en 2
  • Duur: 120 minuten
  • Aantal leerlingen: maximaal 36
  • Ruimtes: workshopruimte heden; zaal Leven
  • Vanuit school: één ouder/begeleider per vijf leerlingen
  • Vanuit Naturalis: twee educatieve begeleiders
  • Hoofddoel: leerlingen observeren, onderzoeken en ontdekken patronen in de natuur. 
  • Aansluiting kerndoel: leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.
  • Kernwoorden: patronen, dieren, vormen, ordenen. 
     

Verloop van het programma
in het museum

De leerlingen onderzoeken in het programma dieren en onderdelen van dieren. Het programma bestaat uit drie onderdelen. De hieronder gehanteerde tijdsplanning is een indicatie.

0-60 minuten: onderzoeken in de workshopruimte
De leerlingen starten in de workshopruimte onder begeleiding van onze twee educatieve begeleiders en gaan na een korte introductie drie activiteiten doen. 1.: Ze onderzoeken echte schelpen en maken hier groepjes van. 2.: Ze onderzoeken echte dierendingen. 3.: Ze leren spelenderwijs meer over de dierenwereld met behulp van plastic dierenmodellen. Ouders/begeleiders vanuit school worden gevraagd de leerlingen te ondersteunen. 

60 - 80 min: mogelijkheid tot pauze 
Gelegenheid voor een pauzehapje en toiletbezoek. 

80 - 110 min: zaalbezoek 'Leven'
De groep bezoekt de zaal 'Leven', met ongeveer duizend opgezette dieren die nu op de wereld voorkomen. De leerlingen trekken een haaienvin, vlindervleugels of een ander verkleedonderdeel aan en gaan in groepjes op zoek naar het dier dat zij voorstellen in de zaal. Onderweg zoeken ze dieren met strepen, stippen, dezelfde kleuren of andere patronen. Er wordt gewerkt in groepjes van tien leerlingen onder begeleiding van twee ouders/begeleiders vanuit school. 

110 - 120 min: afsluiting in de workshopruimte
De educatieve begeleider verzamelt de groep en bespreekt na.