Groep 7 en 8 Workshop 'BewIJstijd'

BewIJstijd

Brr... koud!? In de laatste IJstijd was het pas koud! Welke planten en dieren leefden toen en hoe weten we dat? Je zoekt als een echte paleontoloog naar bewijzen. Je ordent een bak met gevonden fossielen en onderzoekt van welk dier een bot is. Resultaten en nieuwe vragen komen op één grote onderzoeksposter die mee gaat naar school. 

Onderzoek de ijstijd als een echte paleontoloog

Informatie over praktische zaken als parkeren, kluisjes en huisregels vind je hier

Reserveer hier de workshop BewIJstijd.

  • Workshop
  • Groep 7 en 8
  • Duur: 120 minuten
  • Aantal leerlingen: maximaal 36
  • Ruimtes: Werkplaats ‘Toen’ en tentoonstelling ‘De ijstijd’
  • Vanuit school: één ouder/begeleider per tien leerlingen
  • Vanuit Naturalis: één educatieve begeleider
  • Hoofddoel: leerlingen krijgen inzicht in het werken en denken als een paleontoloog 
  • Aansluiting kerndoel: De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen
  • Kernwoorden: wetenschappers, fossielen, onderzoek, wetenschapswijsheid, onderzoeksvaardigheden

Verloop van het programma
in het museum

De leerlingen ervaren tijdens de workshop hoe het is om te denken en werken als paleontoloog. Het programma bestaat uit vier onderdelen: het verkennen van De IJstijd in de zaal, een introductie op het werk van een paleontoloog en collectiebeheerder en het vinden van fossielen uit de ijstijd, een opdrachten carrousel, en een onderwijsleergesprek.
De hieronder gehanteerde tijdsplanning is een indicatie.

0-20 minuten 
De begeleider heet de groep welkom met een fossiel bot in de hand en vertelt dat leerlingen op onderzoek gaan naar bewijzen uit de ijstijd. Leerlingen verkennen de ijstijdzaal aan de hand van een opdracht in tweetallen. 

20-30 minuten
In de workshopruimte wordt de zaalopdracht besproken, waarna er een presentatie gegeven wordt waarin het werken als paleontoloog wordt geïntroduceerd. Ook werken bij Naturalis collectiemedewerkers die fossielen uitzoeken, op naam brengen en opslaan. Een filmpje laat zien hoe een collectiemedewerker en een paleontoloog het verleden in de ijstijd reconstrueren aan de hand van fossielen. 

30-105 minuten
Daarna is het BewIJstijd! Leerlingen gaan zelf op op zoek naar bewijs van leven in de ijstijd. Ze doen drie opdrachten in carrousel-vorm en plakken hun bevindingen op een grote onderzoeksposter.

105-120 minuten
De workshop wordt afgesloten met een onderwijsleergesprek, waarin de bevindingen en de vragen op de poster besproken worden. De onderzoeksposter gaat mee naar school voor verwerking.