Reptielen en Amfibieën

Reptiel skeletten

Reptielen en amfibieën behoren tot de koudbloedige viervoeters. Deze groepen zijn onder te verdelen in verschillende taxonomische groepen zoals bij de reptielen de slangen, schildpadden, hagedissen, wormhagedissen en krokodillen. Onder de amfibieën vallen de kikkers, padden, salamanders en wormsalamanders. De collectie staat taxonomisch geordend en bevat meer dan 100.000 geregistreerde reptielen en amfibieën. De meesten worden bewaard in glazen potten of grote bakken op sterk water maar er is ook een groot aantal droog opgezette skeletten en huiden in de collectie.  Geografische zwaartepunten van deze collectie zijn Nederland, Europa, Zuid-Oost Azië, met name Indonesië en Japan, Suriname en het Amazonegebied.

Wilt u onderzoek doen met de Reptielen en Amfibieën collectie van Naturalis?
Collectiebeheerder is
Esther Dondorp

esther.dondorp@naturalis.nl

Topstukken

Het materiaal van de Natuurkundige commissie is o.a. verzameld in Java, Nieuw Guinea, Sumatra, Molukken en Borneo. Deze collectie is een zeer waardevolle bron geweest voor de beschrijvingen van nieuwe soorten,  bevat zeer veel type-exemplaren en is nog steeds van grote wetenschappelijke en cultuurhistorische waarde.

Skelet schildpad