Biodiversity Community Integrated Knowledge Library: BiCIKL

LOGO

BiCIKL zal een nieuwe Europese startgemeenschap van belangrijke onderzoeksinfrastructuren op het gebied van biodiversiteit en levenswetenschappen initiëren en opbouwen, waarbij open wetenschapspraktijken worden verstevigd door het bieden van toegang tot gegevens, bijbehorende instrumenten en diensten in (1) elke afzonderlijke fase van, en (2) langs de hele onderzoekscyclus. BiCIKL zal voor het eerst naadloze toegang, koppeling en gebruiksregistratie van gegevens bieden binnen een netwerk van koppelingen tussen de verschillende gegevensklassen, die uiteindelijk worden weergegeven in de biodiversiteitskennisgrafiek: specimens → genetische sequenties → soorten → analyses → publicaties → biodiversiteitskennisgrafiek → hergebruiken. BiCIKL zal ook nieuwe methoden en workflows bieden voor een geïntegreerde toegang tot het verzamelen, vrijgeven, koppelen en hergebruiken van gegevens op subartikelniveau (specimens, materiaalcitaten, monsters, sequenties, taxonomische namen, taxonomische behandelingen, figuren, tabellen) uit de literatuur gehaald.

Details

Launched: 1 May 2021
Ending: 30 April 2024
Geographical Scope: Europe
Partners (number): 14 in 9 Countries
Funded by: Horizon 2020

Website

Why is the project is necessary?

De cijfers op het gebied van biodiversiteitsgegevens zijn overweldigend: 500 miljoen pagina’s gepubliceerde literatuur, miljarden exemplaren in natuurhistorische collecties, een groeiend aantal genetische sequentie-informatie… en dit is exclusief de enorme hoeveelheid digitale gegevens die de komende jaren zullen worden gegenereerd door digitalisering!...

bicikl

What kind of innovations will the project bring to the field?

De Kennishub Biodiversiteit (BKH) wordt het belangrijkste product van BiCIKL. Het geeft toegang tot alles wat BICIKL te bieden heeft, en dat is veel! (zie hierboven). Naturalis leidt de BiCIKL Networking Pillar (NA), die de integratie en geharmoniseerde toegang tussen RI's en hun respectieve dataklassen zal coördineren en optimaliseren, en belanghebbenden zal betrekken, de capaciteit zal verbeteren door middel van training, zal communiceren en de hulpmiddelen en diensten voor projecttoegang zal verspreiden. Naturalis leidt ook WP7 en levert kerntoegangsdiensten en FAIR-gegevens over specimens en monsters, en leidt een aantal taken in andere WP's.