Spring naar inhoud Spring naar navigatie

Nog deze eeuw zijn bijna alle soorten in zee beschreven

Geplaatst op 19-11-2012 door Astrid Kromhout

Elk jaar worden 30 nieuwe garnalen ontdekt en wetenschappelijk beschreven, zegt onze garnalenexpert Charles Fransen. Dit geldt ook voor andere kreeftachtigen, zachte en harde koralen, wormen, zakpijpen en sponzen: de afgelopen jaren zijn hiervan tientallen nieuwe soorten ontdekt, zeggen de zeebiologen van het Naturalis Zeeteam. Zij hebben meegewerkt aan een groot internationaal onderzoek aan alle organismen die in zee leven. De onderzoekers voorspellen dat de ontdekkingen nu zo snel gaan, dat nog deze eeuw bijna alle soorten in zee zullen zijn beschreven. En dat zijn er niet meer dan 1 miljoen. Deze schatting is lager dan de meeste onderzoekers tot nu toe dachten.

Paddenstoelkoraal Sandalolitha boucheti, in 2012 beschreven door Bert Hoeksema - foto genomen in NO Borneo

Paddenstoelkoraal Sandalolitha boucheti , in 2012 beschreven door Bert Hoeksema - foto genomen in NO Borneo

Spons Oceanapia sagittaria (Sollas, 1902) is beschreven van een klein eilandje Bidang aan de West kust van maleisie. De spons groeit grotendeels in het zand en alleen een klein takje steekt uit de grond. De spons kan zich asexueel voortplanten door een rond voorplantingsorgaan te vormen op het uiteinde van een tak, deze snoert zich af, wordt  meegenomen wordt door de stroming voordat deze vasthecht in het losse substraat. Foto Lembeh eiland, Noord Sulawesi, door Nicole de Voogd.

Spons Oceanapia sagittaria (Sollas, 1902) is beschreven van een klein eilandje Bidang aan de Westkust van Maleisi�. De spons groeit grotendeels in het zand en alleen een klein takje steekt uit de grond. De spons kan zich asexueel voortplanten door een rond voorplantingsorgaan te vormen op het uiteinde van een tak. Deze snoert zich af, wordt meegenomen door de stroming en hecht zich vast in het losse substraat. Foto Lembeh eiland, Noord Sulawesi, door Nicole de Voogd.

Zacht koraal Chromonephthea - geslacht beschreven door LP van Ofwegen in 2005 met daarin 34 soorten nieuw voor de wetenschap - foto genomen in Raja Ampat

Op dit moment zijn ongeveer 226.000 mariene organismen beschreven. Daarnaast zijn er 65.000 soorten die al in collecties zitten, maar die nog beschreven moeten worden. De ontdekkingen gaan steeds sneller, onder meer door DNA onderzoek.

Aan de andere kant blijken veel soorten meerdere malen beschreven te zijn; zon 40% van de wetenschappelijke namen zijn synoniemen. Zo blijkt dat elke soort walvis gemiddeld 14 wetenschappelijke namen heeft.

Weten hoeveel soorten er in zee leven, is belangrijk voor natuurbescherming. Met deze gegevens kunnen onderzoekers ook beter schatten hoe snel soorten uitsterven. In zee leven een groot aantal evolutionair zeer oude groepen die niet op het land voorkomen. Kennis over zeeorganismen is dan ook heel belangrijk voor ons begrip van het leven op aarde.

Kijk hier voor filmpjes van de laatste expeditie van het Zeeteam.

Volg ons Zeeteam ook op Facebook.