Spring naar inhoud Spring naar navigatie

Walvisstrandingen

Wanneer er op de Nederlandse kust een dode walvis aanspoelt, heeft Naturalis Biodiversity Center de taak om de overblijfselen te onderzoeken en delen te bewaren voor wetenschappelijk onderzoek. Hier vind je meer informatie over de rol van Naturalis bij een stranding.

Familie bij vinvis

Gestrande vinvis
Op woensdag 20 augustus trof een visser een dode walvis aan uit de kust bij Katwijk. Omdat het kadaver in de vaarroute lag is het door de Koninklijke Nederlandse ReddingsMaatschappij naar de kust van Scheveningen gesleept. Lees meer

Vinvis op strand

Rol van Naturalis
Naturalis heeft als enige instantie van de Nederlandse overheid de opdracht om aangespoelde dode walvisachtigen te verwerken en te ontleden. Deze dieren worden opgenomen in de Rijkscollectie waarvan wij beheerder zijn.

Onderzoek naar walvissen
Momenteel bergen we de vinvis waarna we het skelet een plaats geven in de Rijkscollectie. In deze wetenschappelijke collectie kunnen biologen onderzoek doen aan de walvisbotten om meer te weten te komen over onder andere evolutie, anatomie, variatie binnen de soort en ziektes. Kennis over de anatomie en ontwikkeling van zeezoogdieren helpt ons bij de bescherming van deze dieren en het mogelijk voorkomen van toekomstige strandingen.

Meer over