Spring naar inhoud Spring naar navigatie

Walvisstrandingen

Wanneer er op de Nederlandse kust een dode walvis aanspoelt, heeft Naturalis Biodiversity Center de taak om de overblijfselen te onderzoeken en delen te bewaren voor wetenschappelijk onderzoek. Hier vind je meer informatie over de rol van Naturalis bij een stranding.

Gestrande bultrug

Rol van Naturalis
Naturalis heeft als enige instantie van de Nederlandse overheid de opdracht om aangespoelde dode walvisachtigen te verwerken en te ontleden. De skeletten worden opgenomen in de Rijkscollectie waarvan wij beheerder zijn.

Familie bij vinvis

Onderzoek naar walvissen
In de Rijkscollectie doen biologen onderzoek aan walvisbotten om meer te weten te komen over onder andere evolutie, anatomie en ziektes. Kennis over de anatomie en ontwikkeling van zeezoogdieren helpt ons bij het voorkomen van toekomstige strandingen en de bescherming van deze dieren.

Gestrande dwergvinvis Razende Bol